این مطلب قراره مسیر رسیدن شما به درآمد رو براتون شفاف کنه، اما صرف دونستن این مطلب‌ نمی‌تونید به پول برسید، لازمه رسیدن به درآمدهای بالا، عمل کردن به مطالبی هست که اینجا نوشته شده.

آلن دیپ توی کتاب «بازاریابی کسب و کارهای کوچک» مسیر مشتری رو در قالب یک طرح و برنامه کاملا اجرایی و عملیاتی عنوان‌ می‌کنه. پیشنهاد می کنم این کتاب رو بخونید. چیزی که اینجا می‌خونید چکیده این کتاب به همراه مثال‌ها و راه‌کارهایی هست که مختص دفاتر معماریه.

این طرح بازاریابی شامل سه مرحله می‌شه:

  1. کاری کنید که شما را بشناسند و علاقه نشان دهند.
  2. کاری کنید شما را دوست داشته باشند و برای اولین بار از شما خرید کنند.
  3. کاری کنید که به شما اعتماد کنند، به طور منظم از شما خرید کنند و شما را به دیگران معرفی کنند.

در واقع شما باید کارفرمایی که شناختی از شما نداره رو به جایی برسونید که از شما حمایت کنه؛ و دقیقا پولسازی اصلی از این نقطه شروع‌ می‌شه؛ از بستن قراردادهای دوم و سوم نه قرارداد اول.

هر کدوم از مراحلی که گفتیم از سه بخش تشکیل می‌شه:

بخش اول:

  1. انتخاب بازار هدف
  2. ساخت پیام متناسب با بازار
  3. دستیابی و آگاهی‌بخشی به مشتریان از طریق تبلیغات، تولید محتوا و . . .

بخش دوم:

  1. جذب مشتریان راغب
  2. پرورش مشتریان راغب
  3. تبدیل به فروش

بخش سوم:

  1. ارائه و حیرت‌زده کردن
  2. پیش‌فروشی و افزایش طول عمر مشتری
  3. جذب ارجاع‌شوندگان

این تمام مسیری هست که باید شما طی کنید، حالا بذارید در قالب معماری توضیح بدم تا دقیقأ متوجه این موضوع بشید.

اول از همه باید بازار هدف خودتون رو انتخاب کنید مثلا بخش بازسازی یا طراحی داخلی یا طراحی ویلا و…

حالا‌ می‌آین براساس مخاطب‌هایی که خدمات شما رو می‌خوان یک پیام تبلیغاتی یا … درست‌ می‌کنید، پیام تبلیغاتی شما باید جذاب باشه، مثلا «بازسازی خانه شما فقط در سه ماه» حالا این پیام تبلیغاتی رو‌ می‌تونید در قالب ویدئو اینستاگرامی یا بلیبورد یا هر چیز دیگه‌ای منتشر کنید.

اینجا مخاطب با دیدن این پیام جذب شما میشه، یعنی آگاه‌ می‌شه از وجود شما و‌ می‌آد پیج تون رو دنبال می‌کنه یا‌ می‌آد سایت شما رو‌ می‌بینه. از اینجا به بعد وارد بخش دوم‌ می‌شیم یعنی یه سری کارفرما دارید که به خاطر پیام تبلیغاتی جذب شما شدند؛ حالا نوبت اینه که اون‌ها رو پرورش بدید و کاری کنید که بهتون علاقه‌مند بشن، پرورش دادن مخاطب مرحله مهمیه، در این شرایط شما باید از ویژگی‌های کار خودتون بگید، جوری که کارفرما هیجان زده بشه. توی پیج اینستاگرام‌تون محتوای خوب منتشر کنید، از قبل و بعد پروژه‌هاتون بذارید، حس و حال کارفرمایی که براشون کار کردید رو نشون بدید و یا هر محتوایی که بتونه احساسات درونی مخاطب رو درگیر کنه تا در نهایت کارفرما بهتون اعتماد کنه و باهاتون قرارداد ببنده.

بعد از بستن قرارداد، تازه کار اصلی شروع‌ می‌شه شما باید جوری کار رو تحویل بدید که کارفرما حیرت زده بشه از کیفیت کار، باید بیشتر از حد انتظار کارفرما ظاهر بشی و اینجاست که‌ می‌تونید کارفرما رو، تبدیل به مشتری وفادار کنید.

در ادامه مسیر، اکثر دفاتر معماری بعد از تحویل پروژه بیخیال کارفرما‌ می‌شن، و این کار کاملا اشتباهه، بخصوص توی صنعت ما که کارفرما به راحتی پیدا‌ نمی‌شه و خیلی سخت اعتماد‌ می‌کنه. برای مثال شما می‌تونید بعد از اتمام قرارداد‌ یک کوپن تخفیف به کارفرما بدید برای قراردادهای بعدی و مواردی از این قبیل کارها. یادتون نره سود اصلی در قراردادهای دوم و سوم بدست می آد.

هدف ما نباید فقط بستن قرارداد باشه. هدف اینه که کارفرما بمونه و دوباره از ما خرید کنه و یا ما رو به بقیه معرفی کنه. اینجوری هزینه‌های بازاریابی ما به طرز چشمگیری کمتر‌ می‌شه و سود ما بیشتر. امیدوارم این مطالب مسیر رو براتون شفاف کرده باشه، اگر‌ می‌خواین بیشتر در این مورد بدونید کتاب «بازاریابی کسب و کارهای کوچک» رو حتمأ بخونید.

پیج من رو هم دنبال کنید چون هر روز بهتون اطلاعات بازاریابی‌ می‌دم تا توی کارتون رشد کنید.

ارادت.